Skal du flytte til storbyen? Sådan bliver du en god cyklist

Senest opdateret d. 26. februar 2020

Hvis du gerne vil være forberedt til storbyens cykelstier, gør du dig klogt i at have styr på nogle af storbyens cykelregler.

Kommer du fra en lille by på landet, hvor der kører en bus hver 4. time og synet af 6 biler på én dag, er helt vildt! Så skal du være klar på en del cykelregler, inden du tager skridtet og bevæger dig ind i løvens hule.
København er den ultimative cykel-by, og efter min mening, er det også den nemmeste og hurtigste måde at komme rundt i byen på.
45% af alle Københavnere tager cyklen på arbejde og til skole hver dag. Det betyder at trafikken på cykelstien om morgenen er HEKTISK, og det er derfor meget vigtigt at have tungen lige i munden.

 

Scenarie


 Det er mandag morgen kl. er  8:00, og solen skinner dejligt over Københavns smukke bygninger. Du kan mærke at det bliver en god dag. Du cykler langs Åvej hvor du på cykelstien har plads og ro, og lyskrydsene ikke rammer rød hvert 2. min. Du drejer ned af Griffenfeldsgade som langsomt begynder at blive presset. Turisterne er tidligt på den, og de spærrer halvdelen af vejen, fordi de aldrig har siddet på en cykel i byen før. Dit temperament begynder langsomt at bevæge sig op ad, men du prøver endnu en gang at holde fatningen. Du drejer så ned ad Nørrebrogade, og her starter helvedet! 

Det kan godt være at Nørrebrogade har en af Københavns bredeste stier, men folk har endnu ikke lært at kigge sig for - Så PAS PÅ! 

Du holder dig ud til vestre så du hurtigere kan overhale de andre, fordi uret tikker og du har nu 7 min til at nå på arbejde. Selvom det plejer at hedde, at man overhaler fra vestre side, så har alle Københavnere ikke lært den regel. Her overhaler man fra alle sider - UBEHAGELIGT. 

Du prøver ihærdigt at komme igennem den forvirrede menneskemængde, der mest af alt ligner en flok køer, som ser græs for første gang i deres liv. Endelig kommer du forbi de første 20 mennesker og over lyskrydset inden Dronning Louises bro, meeeeeen så starter det igen. En kø af cyklister spredt over hele broen, møder dig og her skal du stå i “kø” for at komme over det næste lyskryds. Her kan du sagtens stå og vente 3-4 røde lys, fordi folk måske stadig sover, eller bare ikke kan finde ud af at ramme deres pedaler. Når du så endelig rammer Frederiksborggade tænker du at, nu er det overstået - Men nej……

Nørreport er i sigte og det betyder bus 5C med en buschauffører uden tålmodighed - De er ligeglade med os cyklister.
De drejer når de skal dreje og det er åbenbart ikke busserne der skal holde tilbage, men cyklisterne -  mener de. Du kommer over til Nørreport station i live og turen er næsten overstået. Det værste er ihvertfald overstået. 

 

Dette scenarie vil du med sikkerhed komme ud for maaaaange gange, og her er mit bedste råd: “hold hovedet koldt” ellers bliver det værst for dig selv. 

 

Anskaf dig en gammel cykel, da de nye og smarte cykler er populære i byen. Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg er kommet ud til en cykel der var væk, og det er den værste følelse i verden! Når man er vant til at cykle til alt, er tog, bus og metro pludselig et voldsomt projekt, som man overhovedet ikke kan overskue. Hvis man selvfølgelig gerne vil have en “smart” cykel, skal man bare huske en god og solid kædelås som man kan låse fast til cykelstativet - og så sørg for at stille din cykel i en aflåst gård eller lignende om natten.

Som cyklist i storbyen er det vigtigt med regntøj, og i storbyen er det faktisk ret smart. En regnjakke lægger næsten alle inde med, men de regnbukser kan være et svært køb. Jeg kan kun sige at, det er ekstremt rart at komme på arbejde, også træde ind med tørre bukser. Mange bruger regnslag, men det virker ikke når det samtidigt blæser fra alle sider - du vil blive våd alligevel. 

 

Københavns Kommune sendte i sommeren 2019 flere foldere ud, med tips og tricks og cykelregler. Disse regler er ret gode at kende, når man skal være storbys beboer. 

Op med højre hånd når du stopper! Det kan virkelig ende galt, hvis forreste cyklist ikke løfter sin højre hånd når han/hun stopper, da resten af cykel køen desværre ikke kan læse tanker. HUSK DET!

Giv signal: Husk nu at give signal når du drejer, til højre eller venstre. Der er ikke noget værre end at, komme med sin top hastighed ned af cykelstien, og lige pludselig drejer personen foran dig, uden at give signal. Det kan ende i et farligt sammenstød.

Tjek: Hav altid et øje over din venstre skuldre når du skal overhale formanden. Det kan godt være der er frit foran dig, men du ved aldrig om der kommer en cyklist bag dig, hvis du ikke kigger INDEN du drejer. 

Overhaling: Hvis du som mange andre, gerne vil overhale formanden skal du huske at dette, sker fra venstre side og IKKE højere og kig dig over skulderen inden du trækker ud!

Lys: Alle kender nok til dette, men husk at du skal have lygter på din cykel, når det er mørkt. Der er cyklister overalt i storbyen og bilerne kan desværre ikke altid se dig, hvis du ikke har lys på. En god tommelfingerregel er, at når gadelygterne tændes, skal lyset på cyklen også tændes.

Ringeklokke: En ringeklokke er guld værd på cykelstien i byen. Et lille ring på klokken, er et klart signal om at du ønsker at overhale. Folk forstår det ikke ellers. 

 

Skrevet af: Sandy Lee G. 

Søger du bolig? Søg blandt 5.394 ledige lejeboliger i hele Danmark
Søg lejebolig her