Huskelisten når du skal flytte

Senest opdateret d. 30. oktober 2020

Når man skal flytte er der altid en masse ting som du skal huske at gøre. Vi har derfor lavet en huskeliste som du kan bruge når du skal flytte for, at være sikker på at du husker det hele!

1) Meld din flytning

Det er dit ansvar, at melde din flytning til folkeregisteret når du flytter. Man skal have meldt sin flytning senest 5 dage efter man er flyttet! Heldigvis kan man gøre dette online, du skal blot logge ind med dit NemID på Borger.dk

Når du melder til folkeregisteret at du flytter, får PostNord også besked. Så du behøver ikke at tænke mere på dette.

Når du har skiftet din adresse, modtager du et nyt sundhedskort på din nye adresse inden for et par dage.


2) Skift læge

Hvis du flytter mere end 15 km (5 km i Kbh, Frb, Tårnby og Dragør) fra din gamle husstand, skal du tage stilling til om du skal skifte læge. Det er gratis at skifte læge når man flytter mere end 15 km (5 km i Kbh, Frb, Tårnby og Dragør) væk fra ens gamle hjem. 

Du kan også beholde din nuværende læge, selvom du flytter mere end 15 km væk.

Når du skifter din adresse, får du også der muligheden for at skifte læge. Det er en god ide at undersøge dine muligheder inden du begynder processen. Læs mere om dine muligheder her: Skift læge


3) Aflæs el, gas, vand og varme
Du skal huske at melde til dit elselskab at du flytter adresse. Det er en god ide, at aflæse din elmåler den sidste dag i din gamle bolig og den første dag i din nye. 

I visse tilfælde er det også dit ansvar at afmåle vand, varme og gas. Tjek derfor dit forsyningsselskabs hjemmeside, for at være på den sikre side. Hvis du er i tvivl om hvilket forsyningsselskab du har, kan du tjekke din betalingsoversigt. 

Mange forsyningsselskaber kan aflæse dine målere automatisk, følg derfor op på deres hjemmeside hvilke du selv skal aflæse. 

Når du flytter ind i din nye bolig, er det dit ansvar at afmåle el, gas, vand og varme. Du skal også huske at give dine forsyningsselskaber besked om aflæsningen senest 5 dage efter du er flyttet ind. På deres hjemmeside, kan du finde præcis de oplysninger de skal bruge. 


4) TV og internet 

Når du skal flytte, skal du tjekke op på hvem der leverer bredbånd til din nye adresse. For du skal vide om du kan tage din bredbåndsudbyder med dig til den nye bolig, eller om du skal finde en ny. Undersøg dette på Tjek dit net

Hvis du skal opsige dit bredbånd eller ændre adresse, er det en god ide at give besked til din bredbåndsudbyder mindst en måned i forvejen. 

Husk også at undersøg hvordan du kan se tv på din nye adresse. Er det via antenne, kabel, parabol, fibernet eller bredbånd? Det er smart at vide dette på forhånd, så du kan komme i gang med at bestille dette inden du flytter ind.


5) Skift navnet på postkassen

Husk at fjern dit navn fra din gamle postkasse og sæt dit navn på din nye. Du skal som minimum have dit efternavn på postkassen. Hvis du flytter ind hos en med det samme efternavn som dig, behøver du selvfølgelig ikke skifte dette. Her kan det i stedet være en god ide at tilføje jeres fornavne. 

Hvis du er funktionsnedsat kan du ansøge hos kommunen om at få din post leveret til hoveddøren. Det kan du gøre her Post til døren.

Vi håber at vores huskeliste gør din flytning lidt nemmere og at du får husket det hele. Held og lykke med din nye bolig!

 

Søger du bolig? Søg blandt 4.097 ledige lejeboliger i hele Danmark
Søg lejebolig her